Saturday, September 20, 2008

Ujian Berpuasa

Selepas sahur semalam (Jumaat), badan Amirul tiba-tiba sahaja naik suhunya. Makan pun tidak berselera. Namun dia makan juga sedikit dan makan ubat demam. Ingatkan nak cutikan dia dari sekolah, tapi menjelang pukul 7.00 pagi dia dah pun bersiap untuk ke sekolah. Kepada guru kelasnya diberitahu supaya menyuruh dia balik sahaja jika badannya panas. Namun semangat nak ke sekolah masih kental dan Amirul meneruskan hingga sekolah tamat pukul 12.00 tengahari.

Petang itu, oleh kerana badan Amirul masih panas, saya dan suami membawanya ke Hospital Kuala Kubu Bharu. Walaupun belum 24 jam demam, darah diambil untuk pemeriksaan. Alhamdulillah cuma demam biasa.

Balik ke rumah, Amirul enggan berbuka dan makan ubat walaupun telah dipesan oleh doktor. Dia tetap menunggu hingga ke maghrib.

Ingatkan berakhir sudah satu ujian, rupanya hari ini ada lagi satu ujian. Fatimah pula demam! Sama seperti abangnya, semangat untuk meneruskan puasa masih kuat. Dia berjaya meneruskan puasa hingga ke maghrib, cuma kami terpaksa dengar dia merengek dan mengaduh sakit.

Masa baru masuk waktu maghrib, semasa sedang menyenduk nasi, tiba-tiba Halimi pula berjalan terhoyong-hayang. Rupanya dia dah nak pitam. Riuh sekejap. Tapi cepat je dia pulih.
Semoga kami sekeluarga sihat dalam meneruskan ibadah puasa di bulan yang mulia ini.

No comments: